3D modellek

Műtárgyak nagyító alatt

Szerelmespár

Pályakezdése idején intenzíven foglalkoztatta Ferenczy Bénit a fizikai erő plasztikai megragadása. Egyik írásában őszintén vallott arról, hogy édesapjához hasonlóan mennyire kedvelte az artisták, birkózók testi felépítésének tanulmányozását, a későbbiekben mégis úgy látta, hogy a valóságos erő belülről fakad, és nem a duzzadó izmokban mutatkozik meg. Ennek értelmében a szobrászatában is…

Ételhordó

Agyaból készült ételhordó, amit sok helyen komatálnak ismernek. A gyermekágyas anyákat látták el a rokonok és a komák élelemmel a szülést követő időben, innen az elnevezés. Az ételeket ilyenkor díszes edényekbe tették, amilyen ez a tárgy is: ecsettel festették rá virágos mintáját és feliratát ("1929.I hó.1."). Az ilyen egymásba illeszkedő…

Amor szobor

Meztelen, álló Amor szobor, testsúlyát eredetileg a már hiányzó bal lábon tartotta, a jobb láb eredetileg hátrahajlítva, felemelve helyezkedett el. A test kissé zömök, az izomzat nem túl kidolgozott. Az előre és felfelé nyújtott jobb kézben eredetileg fáklyát tartott, a könyöktől lefelé hiányzó bal kar eredetileg lefelé, könyökben kissé előre…

Dísztű, igla

Öltözet-kiegészítő ékszer, a pomázi szerb női fejviselet tartozéka volt a 19. század végéig. Az újasszony különleges fejdíszének (ubradacs) kendőjét rögzítették vele a fül fölött, művirágokkal díszítve. Anyaga ezüst ötvözet. A hosszú tű feje gömb alakú, felül csillag alakú, oldalt virág alakú, kékes színű rekeszzománc díszítéssel. Tetején és a minták közepén…

Elefántcsont váza

Levágott elefántagyarból készült, a japánoknak az északi barbár ajno népekkel a Kr. u. I. században folytatott harcait ábrázoló dombordísszel. E barbár népeknek a magasabb intelligenciájú japánok által történt legyőzetésétől számíthatjuk a japán kultúra és államforma fellendülését. A harci jelenet fölé terebélyes koronájú fa borul, annak jeléül, hogy küzdelmek részben az…

Kígyófejes karperec

Tömör, bronz karperec, nyitott végén stilizált, kígyófej ábrázolással. Kedvelt forma a késő római temetőkben, a 4. század második felétől a század végéig. A római nők jobb karjukon egy értékesebb (ezüst, vagy kígyófejes) karperecet viseltek, bal karjukon több bronz, csont vagy vas karperecet. A késő római korban a halottakat csontvázasan temették…

Füles butykos

A Gyöngyös, Pásztó, Eger térségében kialakult egységes kerámiastílus kiteljesedése a 19. század végére érte el a csúcsot, amikor Gyöngyösön 40, Gyöngyöstarjánban 15, Egerben 13, Pásztón 7, Recsken 4, Hevesen, Pétervásárán és Szomolyán néhány fazekas dolgozott. Díszítményükre jellemző a fehér alapszín, kék, rozsdavörös-barna és zöld színvilág, virágcsokor, virágfüzér, madár, címerábrázolás. A…

Pecsétnyomó

Az 1848-as forradalom és szabadságharcban az erdélyi hadszintéren szolgáló XI. honvédzászlóalj díszes pecsétnyomója 1934-ben került a Déri Múzeum gyűjteményébe. Térdeplő páncélos vitéz bal kezével pajzsot emel feje fölé, jobb kezében kardot tart. A nyolcszögletű pecsételőlapon feliratok és ábrák láthatók: XI. HON-ZASZ 1848 B F KAPITANY. A vésett feliratok közt gúla,…

Jókai Mór kézfeje

Gipszmásolat Jókai Mór (1825-1904) jobb kézfejéről. A másolat a szélein töredezett, a kéz kisujján kőberakásos gyűrű. Feltehetően az író kecskeméti díszpolgárrá avatásakor készült 1894-ben, alkotóját nem ismerjük. A 19. században jellemző volt, hogy köztiszteletben álló emberek jobb kezéről még életükben gipszlenyomatok készültek. E másolatok voltak hivatva ápolni a nagy művészek…

RÓLUNK

A MuseuMap aggregációs szolgáltatásának kiterjesztése, ahol a műtárgyak történeteivel, virtuális kiállításokkal és térbeli tárgyrekonstrukciókkal a magyar kultúra kincsei elevenednek meg.

KAPCSOLAT

MNM OMMIK

1088 Budapest, Múzeum krt. 14-16.

ommik@mnm.hu

museumap@mnm.hu

LÉPJ KAPCSOLATBA VELÜNK!

Kiállítanál nálunk? Küldenél virtuális kiállítást? Írj nekünk, felvesszük veled a kapcsolatot.
Magyar Nemzeti Múzeum, Copyright © 2020, Minden jog fenntartva!
×