3D modellek

Műtárgyak nagyító alatt

Füles butykos

A Gyöngyös, Pásztó, Eger térségében kialakult egységes kerámiastílus kiteljesedése a 19. század végére érte el a csúcsot, amikor Gyöngyösön 40, Gyöngyöstarjánban 15, Egerben 13, Pásztón 7, Recsken 4, Hevesen, Pétervásárán és Szomolyán néhány fazekas dolgozott. Díszítményükre jellemző a fehér alapszín, kék, rozsdavörös-barna és zöld színvilág, virágcsokor, virágfüzér, madár, címerábrázolás. A…

Pecsétnyomó

Az 1848-as forradalom és szabadságharcban az erdélyi hadszintéren szolgáló XI. honvédzászlóalj díszes pecsétnyomója 1934-ben került a Déri Múzeum gyűjteményébe. Térdeplő páncélos vitéz bal kezével pajzsot emel feje fölé, jobb kezében kardot tart. A nyolcszögletű pecsételőlapon feliratok és ábrák láthatók: XI. HON-ZASZ 1848 B F KAPITANY. A vésett feliratok közt gúla,…

Jókai Mór kézfeje

Gipszmásolat Jókai Mór (1825-1904) jobb kézfejéről. A másolat a szélein töredezett, a kéz kisujján kőberakásos gyűrű. Feltehetően az író kecskeméti díszpolgárrá avatásakor készült 1894-ben, alkotóját nem ismerjük. A 19. században jellemző volt, hogy köztiszteletben álló emberek jobb kezéről még életükben gipszlenyomatok készültek. E másolatok voltak hivatva ápolni a nagy művészek…

Kályhacsempe

Téglalap alakú cserép kályhacsempe, amely egy csempekályha egy darabjának készült. Nem vonták be mázzal, így a tárgy terrakotta színe az agyag színe. Fazekas készítette fa dúc, azaz nyomóminta segítségével. A dúcba a minta negatívja volt belefaragva, amibe belepréselték az agyagot, így lett a csempe domborműves. A csempe hátoldalán körben perem…

Céhserleg

Az azonos mesterséget gyakorlók vagy rokon szakmabéliek egy-egy céhbe tömörülve, szigorú szabályokkal védelmezték a törvényes ipart a kontároktól. A céh tagjainak elsőbbségi jogot biztosítottak idegen mesterekkel szemben, meghatározták a termelés és az értékesítés feltételeit. Ezüstözött rézből készült a fedeles céhserleg. Trébelt, magasra felhúzott kerek talp, alul keskeny peremmel, fordított V…

Így forog az idő

Csigahéj formában végződő női fej, rajta honfoglalás kori jelenetek. Farkas Tibor szobrász valójában egy időutazást próbált megfogalmazni, ami felteszi azt a kérdést, hogy honnan jöttünk, hová megyünk, kik vagyunk. (Farkas Tibor adatközlése) Farkas Tibor 1965-ben Kalocsán született. Édesapja asztalosműhelyében már gyermekkorában találkozott a fával, mint formálható anyaggal. Itt készültek első…

Tél

Asszonyi Tamás (1942, Pécs –) szobrász, éremművész 1960 és 1965 között a Magyar Képzőművészeti Főiskolán Szabó Iván, Pátzay Pál és Martsa István tanítványa volt. 1969 óta Szentendrén, az Új Művésztelepen él és alkot. Tanulmányutakat tett Olaszországban, Kambodzsában és Vietnámban, 1992-től a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja. Érmek mellett kisplasztikákat,…

Női csizma

A kalotaszegi piros csizma női, ünnepi viselet, mely kezdetben “egylábas” volt, azaz nem volt külön jobb és bal lábra való. “Fordítósnak” is nevezték, mert állandóan cserélgették a csizmákat, hogy egyenletesen kopjon mindkettő. A piros csizma viselése a 1930-as évek végére kezdett megszűnni, addig fiatalok, idősek egyaránt felvették. És majd csak…

Fonográf

Edison féle ónfóliás kézihajtású fonográf Párizsban készült példánya. Felirat: PHONOGRAPHE EDISON B.S.G.D.G. E. HARDY A PARIS, 81 Thomas Alva Edison (1847-1931) 1878-ban szabadalmazott találmánya. Az első fonográfon még nem viasz, hanem sztaniol-(ónfólia)lemez volt. A hangrezgéseket fémtű karcolja a forgóhenger fóliájára, kézi forgatással történik a lejátszás is. A későbbiekben viaszhengereket és…

RÓLUNK

A MuseuMap aggregációs szolgáltatásának kiterjesztése, ahol a műtárgyak történeteivel, virtuális kiállításokkal és térbeli tárgyrekonstrukciókkal a magyar kultúra kincsei elevenednek meg.

KAPCSOLAT

MNM OMMIK

1088 Budapest, Múzeum krt. 14-16.

ommik@mnm.hu

museumap@mnm.hu

LÉPJ KAPCSOLATBA VELÜNK!

Kiállítanál nálunk? Küldenél virtuális kiállítást? Írj nekünk, felvesszük veled a kapcsolatot.
Magyar Nemzeti Múzeum, Copyright © 2020, Minden jog fenntartva!
×